LÖPNINGENS HÄLSOEFFEKTER

IMG_8692 copyTake control of your health
– RUN your future!

Löpträning är ett slags mirakelpiller. Den gör dig gladare, starkare, snyggare, lugnare.
Forskningen visar att motion i allmänhet och löpning i synnerhet är ett kraftfullt medel mot depression, som har minst lika bra effekt som medicin.

En av många hälsoeffekter är att sömnen förbättras vilket gynnar återhämtningen och minskar risken för psykiska sjukdomar. Flertalet studier visar också att blodtrycket sjunker hela dygnet efter ett träningspass, vilket är bra för hjärtat.

Begreppet kondition betyder syreupptagningsförmåga, det vill säga hur väl kroppen omvandlar syret i luften till bränsle i musklerna. Genom löpträning förbättras denna process. Löpträning motverkar också övervikt, förebygger dia­betes, gör kroppen mindre mottaglig för stress, förbättrar magens funktion och motverkar gallsten, bröst- och magcancer.

En ny brittisk studie på tvillingar visar att den som motionerar är biologiskt tio år yngre i kroppen än den som inte gör det. Studien bekräftar att motion skyddar själva arvsmassan mot åldrande.

Men du – det viktigaste av allt är ju faktiskt att löpning är KUL!

Run for fun – RUN YOUR LIFE!

Comments are closed.